Jesenné triedenie I. - Ako si upratať domácu kanceláriu a pripraviť sa na novú sezónu
Deti sú v škole a vy, ktorí pracujete z domu, máte konečne viac času sústrediť sa vaše aktivity. Po prázdninovom režime, kedy ste niekedy len tak úchytkom tvorili články a príspevky na sociálne siete a medzitým ste pracovali s klientmi, by ste sa mohli na chvíľu zastaviť a porozmýšľať, ako sa pripraviť na novú sezónu.
Začnite novú sezónu s čistým stolom
Keďže ste poriadkumilovné, je na mieste najprv si upratať pracovné veci a domácu kanceláriu. Tak sa vám bude oveľa ľahšie premýšľať nad novými aktivitami a na čistom stole budete nové nápady sypať z rukáva.
Čistým stolom samozrejme myslím nie len samotný stôl, ale celkovo - je dobre si vytriediť dokumenty, povyhadzovať zbytočnosti, uložiť zvyšné veci tak, aby ste v nich mali prehľad a aby vám zbytočne nevytvárali vizuálny smog. Viac o vizuálnom smogu sa dočítate v tomto článku.
Ako si šikovne upratať domácu kanceláriu?
Pripravte si papierovú tašku na staré papiere.
Napíšte si stručný zoznam, čo chcete urobiť, napríklad:
- upratať policu s knihami,
- umyť a upratať pracovný stôl,
- upratať zásuvky,
- upratať skrinku s dokumentmi,
- dokúpiť poznámkový blok, perá, fixky,
- kúpiť tonery do tlačiarne a kancelársky papier,
- usporiadať dokumenty v počítači,
- a podobne.
Začnite stolom, pokračujte dokumentmi, skončite zásuvkami
Začnite stolom. Vytrieďte všetky veci na stole, nepotrebné papiere vyhoďte. Perá tiež vytrieďte, vyhoďte tie, čo nepíšu, prípadne kúpte nové náplne. Vyčistite stôl, pokojne vlhkou handrou. Na stole nechajte len najnutnejšie veci - počítač, poznámkový blok, perá, kalendár.
Usporiadajte literatúru a dokumenty
Uložte knihy - odbornú literatúru na polici alebo v knižnici, podľa tém, alebo ako ich používate. Ak máte skrinku na pracovné dokumenty, všetky vyberte von a tak ich trieďte. Rozdeľte ich podľa druhov - napríklad faktúry, objednávky, poistky, záručné listy, výstupy alebo vaše návrhy pre klientov. Odporúčam mať na každého klienta samostatnú zložku a tam dávať všetko, čo s ním súvisí.
Podľa toho, ako často si zakladáte faktúry, výpisy z banky a podobne, urobte to teraz po lete za jarné a letné mesiace, lebo najbližšie bude vhodný čas asi až po novom roku za posledné štyri mesiace v roku. Na jeseň a začiatkom zimy sa chceme sústrediť na náš biznis. Takže povytláčajte doklady, založte do šanónu.
Vytrieďte zásuvky s drobnosťami
Zásuvky bývajú najťažším orieškom, preto si vyhraďte jedno poobedie alebo skôr ráno, a pustite sa do toho. Ja napríklad to v tejto chvíli ešte nemám urobené a po mojej pravej ruke je kontajner so šiestimi zásuvkami a čaká na upratanie. Tak sa na to odhodlávam.
Vyložte obsah všetkých zásuviek na podlahu a rozdeľte ho podľa druhov, napr. perá, fixky, ceruzky, pravítka, káble, baterky, nabíjačky, náhradné kľúče, zošívačky, spinky, gumy, lepidlá, vizitky, papieriky s poznámkami, všetko, čo tam máte. Viem, že v takýchto zásuvkách sú veci od výmyslu sveta a väčšina ľudí tam priebežne strká všetko, čo sa ocitne na stole.
Keď budete mať veci rozdelené, ešte raz prejdite každú skupinu a premyslite si, čo naozaj potrebujete a to si nechajte. Ostatné veci vyhoďte alebo prípadne darujte.
Potom zvyšné veci uložte do vyčistených zásuviek tak, aby ste v nich mali prehľad. Na uloženie vecí môžete použiť obyčané plastové vaničky od potravím (zeleniny), do ktorých prehľadne uložíte perá, ceruzky avšetky dôležité drobnosti. Ak chcete, kúpte si pekné dizajnové organizéry.
Usporiadajte si dokumenty v počítači
Viem, že je to náročné, ale uvidíte, ako ľahšie sa vám bude potom pracovať. Ak máte veľa dokumentov, skúste ich časť dať do archívu, niekam, kde vám nebudú zbytočne na očiach. Vytvorte si zložky a v nich ďalšie zložky tak, aby ste logicky mohli dokumenty usporiadať a aby ste bez hľadania vždy našli, čo potrebujete.
Ak doma nepracujete, určite máte rôzne doklady na triedenie
Ak nemáte home office, tieto postupy môžete využiť aj na vytriednie a uloženie súkromných dokumentov. Rovnako si môžete vytriediť časopisy, noviny, letáky, prospekty, faktúry za energie alebo iné služby, všetko, čo sa vám cez leto nazbieralo. Tak isto môžete vytriediť a uložiť knihy alebo rôzne doklady. Čo sa dá, digitalizujte a papiere vyhoďte, okrem tých naozaj dôležitých.
Môžete každému členovi rodiny vytvoriť samostatný šanón a tam dať všetky doklady - od narodenia, cez školy, vysvedčenia, diplomy, dôležité doklady, prípadne zdravotné záznamy. Tie odporúčam si nafotiť a originály odovzdať všeobecnému lekárovi na založenie do karty.
Tak isto si môžete dať vytlačiť fotografie z dovolenky a založiť album. Povedzme si pravdu, kto má na to čas, každý má len kopu fotiek v mobile, ale je pekné ich vytlačiť a spoločne si ich prezerať na väčšom formáte.
Môžete v kľude začať plánovať vaše pracovné aktivity
Teraz na čistom stole sa vám bude oveľa ľahšie premýšľať a budete mať kopu nápadov na vaše pracovné aktivity. Alebo na tie súkromné, ako doma nepracujete. Môžete si kúpiť nový poznámkový blok alebo zošit, na prvú stranu si napísať nejaký pekný citát a začať. Podľa toho, aký ste typ, môžete svoje plány kresliť ako myšlienkové mapy alebo jednoducho písať zoznamy či excelové tabuľky. Je to jedno. Hlavne, aby vám to vyhovovalo a aby ste v tom mali prehľad. Tak sa vám bude ľahšie tvoriť nasledujúce 4 mesiace.
Naplánujte si ďalšie triedenie
Do plánu si môžete dať aj ďalšie triedenie vašich vecí. Možno už dlhšie premýšľate nad tým, ako si zredukovať váš šatník, skrine, špajzu, či kúpeľňu alebo kuchyňu. Podľa predošlých článkov sa môžete do toho pustiť. Ak potrebujete pomoc, využite službu Usporiadný šatník / Decluttering (Bratislava a okolie).
Konzultácia ZADARMO
Uvažujete o tom, že by ste potrebovali pomôcť s vašim neporiadkom? Neviete, čo robiť a ako začať? Myslíte si, že váš domov je niečím špecifický a chcete sa poradiť? Rada vám pomôžem.
Počas asi polhodinovej konzultácie sa pokúsim zistiť, čo vás najviac trápi a dať vám zopár tipov, aby ste sa doma cítili lepšie:-)
Kliknite nižšie a vyplňte stručný formulár, následne vás budem kontaktovať.
Ďakujem a teším sa na vás!